ChatGPT för språklärare: En introduktion till ChatGPT och dess möjligheter

ASR höll i höstas ett mycket uppskattat seminarium på temat AI, och mer specifikt hur man kan använda verktyget ChatGPT i språkutbildningen. Tisdag 6 maj kommer en uppföljning, med möjlighet att fördjupa sig i AI-verktyg för språkutbildning och få tips om mer avancerad promptning. Seminariet leds av Peter Zackariasson, medförfattare till boken ChatGPT för lärare.

I november 2022 fick allmänheten tillgång till ChatGPT, en artificiell intelligens (AI) som man kan kommunicera med kostnadsfritt via webben. Sedan dess har intresset fullkomligt exploderat.

ChatGPT är en stor språkmodell som formulerar sina svar med hjälp av algoritmer, och utifrån texterna den har tränats på. Den hittar och samlar information oerhört snabbt och levererar den sedan i strukturerade och välformulerade svar.

Det är en utmaning att som språklärare förhålla sig till den nya tekniken. Många är nyfikna på hur de kan använda AI-verktyg i sin undervisning och lektionsplanering medan andra är mer skeptiska eller till och med rädda för att bli "ersatta av robotar". Det första steget är att pröva själv för att kunna bilda sig en uppfattning och förhoppningsvis bli inspirerad. Författarna till boken ChatGPT för lärare, Thomas Edwall och Peter Zackariasson, gjorde just det. De prövade verktyget redan när det släpptes och använde det sedan i sina klassrum. Deras erfarenheter och lärdomar delas med oss i denna workshop.

Detta tillfälle passar utmärkt för dig som redan har kommit igång och vill få lite mer tips och råd för hur du kan använda verktyget i din vardag som språklärare.

Anmäl dig HÄR!

Seminariet är kostnadsfritt och sponsras av Auktoriserade Språkutbildares Riksorganisation och Eaquals


Du som var anmäld till seminariet ChatGPT för språklärare i höstas kan friska upp minnet genom att ta del av Peters presentationsbilder här


För att inte missa några av ASR kommande inbjudningar kan du anmäla dig till ASRs Nyhetsbrev

Talare: Peter Zackariasson

Peter Zackariasson är legitimerad lärare och civilekonom och arbetar som koordinator på Folkuniversitetet. Han har arbetat på universitetet, Komvux, yrkeshögskola, gymnasiet samt med folkbildning, och är flitigt anlitad som föredragshållare inom ChatGPT.




ASR har talat med


Ingela Bel Habib om språkekonomi

Ingela forskar bl a inom områden som rör språkekonomi, handelsfrämjande, export och arbetsmarknad.

- Språkkunskaper är av stor betydelse för ett företags utveckling och ekonomi.

Läs mer här.

ASR har talat med


Eva-Marie Ek

Tidigare språkansvarig på EU-kommissionens representation i Sverige och tillika språkvetare diskuterar kring ämnet "Språk ger fler affärer".

Läs mer här

ASR har talat med


Karin Ehnbom-Palmquist,
ASRs språkambassadör, generalsekreterare i föreningen "Svenskar i Världen"

Karins hela yrkesliv har haft en internationell prägel.

När vi frågar om vikten av att tala språket i det land man verkar svarar hon att det är helt avgörande för hur man ska lyckas med sitt uppdrag.

Läs mer här

ASR har talat med

Kicki Emanuelsson och Ulla Petzäll, Internationella Skolorna och Erik Holmquist, Folkuniversitetet i Stockholm

Samtliga medlemsorganisationer i ASR genomgår en kvalitetsrevision. ASR har talat med representanter för två av dessa medlemsföretag.

Läs mer här

ASR har talat med


Carl-Johan Gestrup

Specialiserad på frågeteknik för fördjupade kontakter och bedömningar i samtal och intervjuer.

Carl-Johan betonar vikten av en kvalitetsrevision. Alltmer handlar om förtroende, inte minst gäller det företag som ska stärka språkkunskaperna hos medarbetare som blir representanter i mötet med en annan kultur.

Läs mer här

ASR har talat med



Johan Pohl om branschorganisationer

Johan Pohl är en erfaren organisationsmäniska med en samhällsvetenskaplig utbildning, som arbetat hela sitt yrkesverksamma liv i bransch- och yrkeförbund.  

Läs mer här.

ASR har talat med



Ylva Jonsson om kunskaper i språk som viktig kvalitetsfaktor i äldreomsorgen

Ylva Jonsson arbetar som sjukgymnast på Stockholms Äldreboende AB.

ASR diskuterar äldres rätt att kunna kommunicera obehindrat med ett äldreboendes personal– på svenska eller på det egna modersmålet med Ylva.

Läs mer här

ASR har talat med


Margareta Björk, f d fullmäktigeordförande i Stockholms stad, om språk och språkkunskaper i kommunal förvaltning


Margareta lägger stor tonvikt vid de mjuka frågorna i samhället och betonar att språk, studier i språk och vikten av kunskaper i språk finns med hela livet, både yrkesmässigt och som privatperson.

Läs mer här.

ASR har talat med


Jennifer Forsberg om svenskars kunskaper i engelska

Jennifer Forsberg, är född i Storbritannien och utbildad lärare där.

Hur duktiga på engelska är svenskar egentligen?

- Många svenskar har uppnått en bekvämlighetsnivå, där man känner sig hyfsat säker. Den nivån räcker emellertid inte hela vägen i yrkeslivet.

Läs mer här

ASR har talat med


Ulla Nissen, om den Gemensamma Europeiska Referensramen för Språk

Genom sitt arbete i ICC och genom andra internationella kontakter fick Ulla Nissen, centralt ansvarig för språkutveckling på Folkuniversitetet, kännedom om ”språkskalan”.

Hon och Folkuniversitetet arbetade för att introducera den i undervisningen i både främmande språk och svenska. Idag är referensramen ett officiellt hjälpmedel i Sverige.

Läs mer här

ASR har talat med


Maria Sjöström Gisslén, handläggare för språkfrågor på EU-kommissionen i Stockholm.


En viktig uppgift är att sprida budskapet om nödvändigheten att lära sig främmande språk. En EU-medborgare rekommenderas att kunna minst två språk förutom det egna modersmålet.  Alla medlemsländers språk är officiella EU-språk, idag 24 stycken.

Läs mer här

ASR har talat med


Gunilla Kadin, f d utbildningskonsult på TBV/Eductus,
om arbetet som utbildningskonsult

Gunilla är pedagogen som arbetat med att entusiasmera och inspirera kunder till att köpa utbildningar i språk och interkulturell kommunikation. Den egna erfarenheten har fått henne att inse att ”man med språkkunskaper kan erövra världen”.

Läs mer här.